Ledenvergadering 17 november 2022

Voor onze leden en sympathisanten organiseren we twee keer per jaar een glas-gerelateerde excursie voorafgaand aan de vergadering en we hebben dan een gezamenlijke lunch, borrel en of diner.De najaarsvergadering zal plaatsvinden in het atelier van Ellen van der Leeden in Zeeland (plaats in Noord- Brabant). We bezoeken eerst de Sint Petruskerk in Uden, waar we een rondleiding krijgen en uitleg over de glasramen die gemaakt zijn door Theo Mols.

Nieuws & Agenda

Hein van de Water van SiO2 wint gedeelde eerste prijs op glastentoonstelling in Munster

Détail van het glaskunstwerk met gebruik van uraniumglas.

Ledenvergadering 17 november 2022

Ga je naar Frankrijk op vakantie?

Kijk voor glas in lood ramen op de site

En vergeet niet Chartres te bezoeken met het Centre International de Vitrail

Tentoonstelling XXL Papier in Rijksmuseum Amsterdam toont enorme tekeningen van glas-in-lood Utrechtse Dom

Tot begin september zijn de kartons die Roland Holst maakte te zien. Dit is zeer uitzonderlijk, omdat de kartons normaal gesproken in het depot worden bewaard.

OVG staat drie dagen op de Beurs Monument 17-18 en 19 mei 2022

Ledenvergadering 12 mei 2022 in Amsterdam

16.00 uur Marije Wolfswinkel vertelt ter plekke over de glas in loodramen van Joost Swarte, striptekenaar en grafisch vormgever aan de hand van de panelen uitgevoerd aan de Marnixstraat in Amsterdam, aansluitend naar Studio Glaswerk, waar we nog meer te horen krijgen over de recentelijk opgeleverde ramen ook naar ontwerp van Joost Swarte, voor de Oosterkerk in Hoorn. Apéritief, buffet en aansluitend de ledenvergadering.

Beleef Het Wonder van Gouda

Een unieke kans om de 20 meter lange cartons van de glas in lood ramen van de Gebroeders Crabeth in het echt te zien! Vanwege de feestelijkheden rondom 750 jaar Gouda.

ERFGOED IN GEVAAR

Wij maken ons zorgen over een wetsvoorstel dat het gebruik van lood in de Europese Unie gaat verbieden. Wij kunnen nog tot 2 mei onze bezwaren kenbaar maken. Wij willen dat er voor onze beroepsgroep een uitzondering wordt gemaakt. Het voortbestaan van vele honderden ateliers staat op het spel. Het Europese erfgoed en de professionele kennis dreigen te verdwijnen. De OVG trekt de alarmbel  en zoekt de samenwerking  met alle betrokkene instanties. Wat u nu kunt doen is de petitie van onze franse collega’s tekenen.

Klik op deze link: